Eventyr i Lemmenjoki

Dette var det første virkelige padle eventyret for meg og mine venner. I en uke padlet og gikk vi gjennom Finlands største nasjonalpark Lemmenjoki. Nedenfor kan du lese vår dagbok fra turen.

Lemmenjoki natur

Dagboken fra turen

11/6

Etter en 50 mil lang kjøretur fra Kiruna er vi endelig kommet kanoutleien i Njurkulahati. Vi var faktisk litt bekymret når de sist kilometerne var grusvei og kartet viste at det skulle være en relativt stor vei. Men vi hadde funnet riktig sted og var nå svært opptatt av å komme oss avgårde.
Kanoutvalget viste seg å være ganske lite, men heldigvis var det en større modell som vi akkurat fikk plass i. 3 personer med pakning, det krever en større kano enn du kanskje tror.

Lemmenjoki
Mine to turkamerater

Følelsen av å endelig å være utendørs og å padle bort og forlate sivilisasjonen bak oss var helt fantastisk. Vi krysset fingrene for at været skulle holde seg noenlunde bra. Samtidig ønsket vi å ha litt varierende vær, fordi vi ønsket å teste våre klær og vårt utstyr.
Etter et par timer med padling fant vi et fint plass til leiren. Vi fikk raskt opp vindfang og i gang gasskomfyr og tilberedt mat. Vi gikk til sengs relativt sent etter historier og vitser foran flammene.

12/6

Våknet 06:00, ikke veldig vanskelig å gå opp når det er like lyst om natten som om dagen. Det var mye vanskeligere å sovne. Morgenen begynte med en skyfri himmel, herlig! Etter en rask frokost rev vi vindfang, og vi var ivrige etter å komme i gang.
Padlingen fortsetter i en sørvestlig retning med en lett motvind. Terrenget er nå blitt mer kupert og bratt skogkledde bakker ligger langs elva.
Vi ser et reinsdyr svært tett når vi padler rundt en kam langs kysten. Vi var trolig like redd som reinen, fordi vi hadde skremte hverandre med bjørnevitser kvelden før. Så når det raslet blant buskene som vi først trodde det var en bjørn. Vi så en bisamrotte som svømte bare noen få meter fra kanoen.
Været var helt fantastisk! Til lunsj, tok vi et iskaldt bad og laget mat på en fin sandstrand.

Lemmenjoki Sandstrand

13:45 Er vi fremme på Ravadsjärvi, der vi forlater kanoen. Herfra skal vi vandre langt inn i Lemmenjoki dype furuskoger, gjennom elvedaler. Den første etappen, gikk vi langs en sti. Etter et par km forlot vi stien og ga oss i vei inn i den virkelige villmarken. Sent på ettermiddagen vi slo leir ved en foss. Vi har også tatt en tur opp i fjellet for å få en oversikt over området vi beveger oss inn i. På kvelden kom myggen, og vi måtte lage et stort bål for å unnslippe disse blodsugende dyrene.

13/6

Våknet 08:00. Peter har vært opp og vært på jakt siden på 06.00, uten noen store funn dessverre.

Vi vil vandre langs de store elvene. Den trykkende varmen gjorde at svetten begynte å strømme konstant og vannflasker ble etterfylt ofte. Vi ble enige om at finske jokkvatten vardet beste og mest forfriskende vannet vi hadde drukket.

Fjellbekk

Naturen var virkelig fantastisk, og hele dagen vi gikk i dalene, med fjell rundt oss. Det var veldig klart hvor grensene var i naturen. Natur varierte fra furu, bjørk og nakent fjell. På fjellet fikk vi avkjølt oss litt når vinden blåste, og vi bestemte oss for å spise lunsj ved et lite fjellvann.

Etter at vi rundet en større fjell kom vi ned i furuskogen igjen. Vi så spor av elg over alt. Jeg har aldri sett så mye elgavføring i hele mitt liv. Men merkelig nok så vi ikke noen elg. Men vi så ren. Den siste strekningen ned til leiren var veldig vakker. Vi gikk på en åsside ned mot en elv. Et perfekt sted for å se etter dyr.

Det var veldig varmt! Må ha vært over 25 grader og ingen vind i skogen. Vi brenner oss på hodet, armer og nakke. Martin var den som brant seg mest av oss. Han var rød som en gris.

Vi fant et perfekt sted å slå leir ved elven hvor vi tok et forfriskende bad. Du kan føle torden i luften, og det tok ikke lang tid før himmelen ble svart. Nå måtte vi handle raskt! Aldri har vi slo opp et telt så raskt!

Vi hadde akkurat nok tid før himmelen åpnet med et smell! Lyn og torden fulgte hverandre og regnet strømmet ned og vi redde for at vinden skulle ta teltet. I en halv time var det helt krise, og vi så på himmelen blinket og tordnet. Etter det ble alt stille og solen kom ut igjen.

Natten var tropisk! Vi kunne ikke være i våre soveposer fordi det var for varmt, og vi kunne ikke være uten en sovepose på grunn av myggen. Det var ikke mye søvn den natten.

14/6

Flere regnbyger i løpet av natten hadde brakt kald luft, som var deilig. Etter frokost fortsetter vi turen ned til kanoene i Lemmenjoki. Vi planla å bestige den høyeste fjellet i Lemmenjoki den kvelden. Men for å komme dit vi måtte padle noen få km sør.

Når vi var på vei dit besøkte vi også den mektige fossen ved Ravadasjärvi. 3 elver møtes og danner en gigantisk foss i skråningen ovenfor Lemmenjokiälven. Det var en god følelse å stå over og se ut over dalen med hele mektige villmarken rundt.

På kvelden nådde vi endelig frem til nedre del av Lemmenjoki hvor vi plasserte kanoen og det meste av pakningen. Vi ønsket å klatre i fjellet med en lett sekk, bare vannflaske og regntøy. Da var det bare å begynne å gå.
Været var virkelig med oss ​​denne dagen. Når vi nådde toppen var solen lav, og vi fikk en fin panoramautsikt over hele Lemmenjoki nasjonalpark. Skog, skog, skog, og mer skog så langt øyet rakk. For en sterk opplevelse å stå og se ut over dette fantastiske området. Det er virkelig noe spesielt med denne endeløse skogen!

Klokken er nå blitt mye så vi bestemmer oss for å ta turen ned til kano og padle videre. Etter en times padling finner vi et koselig sted på en odde med bratte raviner på begge sider av elva.

Denne kvelden bestemte vi oss for å sove under åpen himmel. Vi delte broderlig på den siste sjokoladen. Så sovnet vi til den knitrende lyden av flemmene og skogens lyd.

15/6

Turen fortsetter på elvas klare vann. Vi har en utrolig medvind som gjør oss i stand til å padle dobbelt så fort. Med dette tempoet, vil vi komme en dag tidligere enn forventet tilbake. Vi bestemmer oss for å dra nytte av medvind og padle så langt vi kan. I løpet av turen, oppdaget vi to skallet ørn flyr over oss. Fantastisk å se disse vakre fuglene seile rundt i skyene.

Ettersom vi padlet nedover, kunne vi nå padle gjennom stryk vi andre veien hadde måttet gå rundt. Dette betydde at vi sparte end mer tide og derfor kunne padle hele veien til Njurgulahati på kort tid.

Vi fikk oppleve et spennende villmarkseventyr med mange fantastiske opplevelser.
Lemmenjoki er et mål vi kan varmt anbefale til folk som liker å være i villmarken.